top of page
Er zijn nog geen tags.

ZOEKEN OP TAGS: 

RECENTE POSTS: 

BEZOEK ME OOK OP:

  • Facebook Clean Grey
  • Twitter Clean Grey
  • Instagram Clean Grey

De eerste hindernis

Als ontbijt kies ik voor speltbrood, warme havermout met braambessen of noten of gojibessen, of een eigen mengeling van havervlokken, muësli met quinoa, gepofte quinoa en chiazaadjes. Soms met wat verse rode vruchten of een banaan erbij.

Waarom kies ik voor dit ontbijt? Wel, als niet-vlees etende mens gezegend met het prikkelbaardarmsyndoorm (IBS) is dit voor mij een heerlijk gezond ontbijtje. Spelt en havermout zijn lief voor mijn buik, tarwe daarentegen niet. Tarwe is een ander soort vezels die moeilijk door de darmmicrobiota wordt gefermenteerd waardoor de darm geprikkeld wordt, wat pijn kan geven. Dit past trouwens binnen het FODMAP dieet dat recentelijk in the picture staat. Een 8-tal jaar geleden heb ik me verdiept in voeding voor gevoelige darmen. Het voedingsadvies dat ik geef gaat wat verder dan het FODMAP dieet. Meer dan over een andere keer!

De muësli met quinoa schrap ik helaas in mijn suikervrije periode, er zit rijststroop in. Niet veel maar het zijn ook snelle suikers, ze doen de bloedsuikerspiegel stijgen. Net zoals de honing waarin de gepofte quinoa werden ondergedompeld. Wat suikerschommelingen betreft zijn deze niet beter dan de 'gewone' suiker die we terug vinden in cornflakes, koekjes, ... maar ook toevoegen bij het koken of bakken in onze keuken. Honing bevat wel een beetje mineralen, het is dus wel een betere keuze.

Vanaf nu zal het dus speltbrood, warme havermout of havervlokken met wat vers fruit en chiazaadjes worden. Misschien nog eens wat gojibessen halen. Meestal meng ik dit onder sojayoghurt natuur. Deze bevat echter ook suiker. Dilemma! Terug naar de klassieke yoghurt? Als je het etiket bekijkt dan zie je dat natuuryoghurt méér suikers bevat dan sojayoghurt. Dit komt door de lactose die van nature aanwezig is, dat is ook een vorm van suiker. Ik kies deze maand toch maar terug voor de natuur yoghurt!

  • Facebook Clean Grey
  • Instagram Clean Grey
  • Pinterest Clean Grey
bottom of page